Als ik die vraag stel dan zie ik heel wat mensen nadenken, rekenen, aarzelen om uiteindelijk te zeggen: “geen idee eigenlijk”.
Niet onlogisch dat ik dit antwoord krijg. Zo eenvoudig is het ook niet om je al je inboedel voor je ogen te halen en om je nog te herinneren hoeveel het gekost heeft.
Jawel, gekost heeft!
Klanten zeggen me vaak: “ik zou niet weten hoeveel dit of dat vandaag nog waard is”. Daar zit het hem juist. Wij moeten niet de waarde van vandaag hebben maar de waarde toen het nieuw was. Heel wat klanten maken daar een denkfout. Geeft niet, wij zijn er om hen te helpen en ervoor te zorgen dat deze denkfout niet tot een droevige schaderegeling leidt.
Ik vroeg deze middag aan mijn vrouw hoeveel haar mooie groene bloesje vandaag nog waard zou zijn volgens haar: € 10,00. Ik vroeg haar hoeveel ze ervoor betaald had in de solden: € 70,00. Vervolgens vroeg ik haar hoeveel het voor de solden kostte: € 170,00.
Waar je dus rekening moet mee houden is die € 170,00!
Strikt genomen zal bij een expertise de expert je vragen of je nog facturen en kasticketjes hebt. Om heel eerlijk te zijn, geen kat heeft die nog, behalve misschien voor enkele uitzonderlijke bezittingen. Logisch ook want bepaalde voorwerpen heb je al jaren, facturen hou je misschien nog bij zolang de garantie* niet verlopen is, maar dat is meestal beperkt tot 2 jaar. Van kledij en schoenen is de kans dat je die nog liggen hebt quasi uitgesloten want waarom zou je dat bijhouden?
Gevolg, de expert zal een raming maken van wat er beschadigd is. Daarbij zal de expert geen rekening houden met de soldenprijs en ook niet met de slijtage. Voor alle duidelijkheid, als de expert een waarde voor een bepaald voorwerp voorstelt waarmee je niet akkoord gaat dan is het aan jou om te bewijzen dat het bedrag hoger is. Wil je een enigzins waterdicht bewijs leveren en wil je voor jezelf zo’n inboedellijstje opmaken dan bevelen we je de app “Nestegg” aan. Daar kan je al je bezittingen met foto, omschrijving, aankoopdatum, verkoper en aankoopprijs in opslaan.
Conclusie: kijk even de verzekerde waarde van je brandpolis na want die zou wel eens te laag kunnen zijn en onthou daarbij dat de nieuwwaarde van je bezitting van tel is en niet de dagwaarde. Wie wenst kan bij ons een hulpmiddel opvragen; dit is een vragenlijst die peilt naar de gezinssamenstelling, de leeftijd van de hoofdkostwinner, het inkomen en dergelijke. Aan de hand daarvan bekom je een betrouwbaar resultaat.
* Veel elektrozaken proberen je vaak te overtuigen om de garantieperiode te verlengen tot 5 jaar. Heel veel klanten gaan hierop, impulsief, in en betalen hiervoor…te veel. AXA heeft hier een mouw aan gepast door een nieuwe waarborg op de markt te brengen waarbij je de garantie van een elektrisch toestel via hen kunt verlengen voor een fractie van wat de elektrozaken vragen.